Patronen doorbreken: 

Dromen, Denken, Durven, Doen!

10 motivatietips

om te gaan Doen waar je van Droomt

Doorbreek oude gedragspatronen

en bereik je doelen

 

Wil jij:

 

Dan ben je waarschijnlijk al een tijdje bezig met zaken als:

 

Het veranderen van je eigen gedragspatronen is lastig

Het veranderen van je gedrag om je doelen te bereiken is lastig omdat:

 

Zekere positieve opbrengsten in het 'nu' vinden we als mens vaak veel fijner dan nog onzekere positieve gevolgen op lange termijn.

En het vermijden van verlies blijken we over het algemeen belangrijker te vinden dan het verkrijgen van extra's

 

Praktisch voorbeeld van gedragsverandering

Als je wilt afvallen betekent dat dus dat je langere tijd allerlei lekkers moet laten staan en dat je veel moet sporten voor je kunt gaan shoppen voor een kleinere maat kleding. En wil je op gewicht blijven dan zul je je gedrag voorgoed moeten aanpassen...

Kortom: gedrag blijvend veranderen vergt een goede motivatie én inzicht in succesvol ontwikkelen en veranderen.

 

Goede begeleiding?

Langedijk Consult begeleidt mensen die positiever en met meer energie in hun werk en relaties met anderen willen staan.

Wij zijn gespecialiseerd in professionalisering en burn-out preventie: effectiever communiceren en (samen)werken.

Wij weten wat nodig is om te beginnen en door te zetten. En we begeleiden je zo dat je de volgende keer dat je een patroon wil doorbreken daar zelf de tools voor in handen hebt!

 

Ben je op zoek naar een goede en ervaren coach en wil je gemotiveerd aan de slag om je eigen doelen te realiseren? Neem dan nu contact op met Miranda Langedijk (06-13.54.10.47) voor meer informatie of het maken van een afspraak.

 

Wil je alvast enkele tips om gemotiveerd met je doel aan de slag te gaan? Zie hieronder 10 motivatietips! (Voor meer tips zie onze informatieve nieuwsbrieven)

 

Motivatie: 10 motivatietips

om echt te gaan Doen waar je van Droomt

Gedragsverandering is heel lastig. Gelukkig ken je jezelf het best en weet je waarschijnlijk precies wat je doet in het licht van een lastige klus, een moeilijke vraag of een persoonlijke uitdaging.

 

 

Hierna 10 motivatietips om te beginnen, door te zetten en te genieten van het resultaat.

 

  1. Weten wat je wilt. Maak hetgeen je wilt bereiken zo concreet mogelijk. Visualiseer met zo veel mogelijk detail. Wat wil je precies? Als je naar huis wilt maar tegen de taxichauffeur zegt: breng me maar ergens heen, dan is de kans dat je thuis komt niet zo groot...
  2. Focus. Beperk het aantal doelen waar je voor gaat. Mensen hebben de neiging door te schieten als ze vol goede voornemens zitten. Niet alleen meer bewegen, maar ook assertiever tegen je collega's, meer tijd met je vrienden en eindelijk het hele huis eens opruimen. Kies één ding en maak je dat eerst eigen.
  3. Wees eerlijk tegen jezelf. Breng in kaart welke winst je oude gedrag oplevert en wat je ermee vermijdt.
  4. Iets willen is niet genoeg. Na willen komt de intentie en daarna pas het feitelijke Doen. Tussen willen en doen haken heel veel mensen af. Bedenk je welke acties de verandering vergt en deel ze zo nodig op in kleinere stapjes. Vertaal de verandering in haalbaar gedrag.
  5. Veranderen kost tijd. Plan tijd in om met je verandering bezig te zijn. Al ben je maar een paar minuten per dag actief bezig met reflectie op je handelen: hoe heb ik het vandaag gedaan, wat ging goed, wat wil ik morgen (anders) doen?
  6. Maak het jezelf makkelijk. Ingewikkelde plannen hebben veel minder kans van slagen. Houd het dus simpel. Maak van een nieuwe handeling een routine (elke avond een wandelingetje van een kwartier, elk weekend één keukenkastje opruimen).
  7. Help jezelf herinneren. In de waan van de dag is het risico groot dat je 'vergeet' welke afspraken je met jezelf hebt gemaakt. Afspraken met jezelf sneeuwen ook nogal eens onder t.o.v. afspraken met anderen. Maak de afspraken met jezelf dus belangrijk en zichtbaar. Zet ze op een memoblaadje in je agenda en verhuis dat mee van week naar week, of zorg voor een symbool dat in het zicht is (een schilderij, poster, beeldje, koffiekop) en dat je helpt herinneren aan wat je echt belangrijk vindt en wilt realiseren.
  8. Kies voor ankers. Een anker is een gebeurtenis waar je gewenst gedrag aan koppelt. Zo kun je je bijvoorbeeld voornemen om bij een rood stoplicht, tijdens het opstarten van de computer of als je wacht bij de koffieautomaat bewust diep adem te halen en te ontspannen. Dan ben je tenminste een paar keer per dag bewust bezig met wat je wil doen.
  9. Beloon jezelf en vier successen. Belonen werkt (zeker op de lange duur) veel beter dan straffen. Dus jezelf op je kop geven wanneer je iets niet gedaan hebt werkt uiteindelijk altijd contraproductief. Je wordt er sip van en op enig moment wil je het niet eens meer zien dat je niet hebt gedaan wat je wilde doen en ‘vergeet' je je plannen helemaal of laat je ze om welke ‘goede reden' dan ook los. Beloon jezelf dus elke keer als je het gewenste gedrag hebt uitgevoerd. Al is het maar een klein compliment aan jezelf ("kijk mij dat nou eens goed doen!"). En ja... dat compliment is het waard. Als het immers zo makkelijk zou zijn dat een compliment overbodig is, dan had je toch ook geen plan om jezelf te motiveren nodig gehad? Sterker nog, dan deed je het al lang

 

10. En als je er alleen niet uitkomt: regel dan een maatje of een goede coach om je te helpen uit je eigen cirkel te stappen en gemotiveerd te raken en te blijven! Soms is een luisterend oor, de juiste spiegel of het helder krijgen van de essentie van je eigen weerstand al genoeg om een grote stap te kunnen zetten. Als je hetzelfde blijft doen krijg je hetzelfde. Schroom niet om je eigen dilemma's én dromen eens aan een ander voor te leggen!

 

Wil je samen met een ervaren (wandel)coach aan de slag om de stappen van Dromen naar Denken, Durven en Doen te zetten: maak nu een afspraak voor een intakegesprek! Miranda: 06-13.54.10.47.

Ben je benieuwd naar de ervaringen van klanten met coaching door Langedijk Consult? Zie Klanten in de schijnwerpers!

 

Als team samen sterker staan? Zie Competentieontwikkeling in organisaties of Teamcoaching en SuccesManagement (Team) Trainingen.

 

Meer succes? Nu bestellen!

Miranda Langedijk

Versterk de persoonlijke (en team) effectiviteit, timemanagement en communicatie. Het Succes Management Spel: de ideale toolkit om te coachen met succes!