Mindfulness ontwikkelen

Op weg naar meer ontspanning en energie!

 

Wanneer je opmerkt dat je veel spanning en stress ervaart in je lichaam en in je gedachten, wil je hier waarschijnlijk iets aan doen.

Wat kan helpen is om een andere benadering van de dingen, die je tegenkomt in je leven, aan te leren. Een benadering waarbij je doelbewust aandacht geeft, in het nu, zonder oordeel, op een milde manier, aan de dingen zoals ze zijn.

 

Deze benadering kun je leren via Mindful Based Cognitive Therapy (MBCT).

Miranda is arbeids- en organisatiepsycholoog en MBCT trainer. Daar waar dat aan de orde is, helpt zij klanten mindfulness  aan te leren en toe te passen om meer ruimte te ervaren in het hoofd, effectiever om te gaan met emoties en spanning, angst los te laten en met meer energie en plezier te werken en te leven.

 

Hieronder een overzicht van de veranderingen die je doorgaat als je leert meer mindful te leven. Dan maak je steeds meer de stap om vanuit de 'zijn' modus om te gaan met de dingen die zich voordoen. 

 

Van de DOE modus naar de ZIJN modus 

Thema

Doe modus

Zijn modus

1

Leven op de ‘automatische’ piloot

Gerichte aandacht geven en bewuste keuzes maken

2

Vastzitten in ‘denken over’ ervaringen.

In de gedachtentrein vastzitten

Direct voelen van ervaringen

3

In het verleden of in de toekomst ‘leven’

Volledig in het huidige moment aanwezig zijn

4

Proberen onaangename ervaringen te vermijden, ontvluchten of weg te duwen

Onaangename ervaringen met belangstelling tegemoet treden

5

De dingen anders willen dan ze zijn (pijn vermijden, plezier maximaliseren)

Aanvaarden dat de dingen zijn zoals ze zijn

6

Gedachten voor waar aannemen

Gedachten zien als mentale gebeurtenissen die wel of niet met de werkelijkheid overeenkomen

7

Jezelf hard, streng, onvriendelijk behandelen

Mild zijn voor jezelf, jezelf vriendelijk en met compassie behandelen. Goed voor jezelf zorgen

8

Het geleerde vasthouden en uitbreiden: een plan maken voor een nieuwe manier van leven

 Bron: Z.V. Segal, J.M.G. Williams en J.D. Teasdale, Mindfulness en cognitieve therapie bij depressie - 2013, Uitgeverij Nieuwezijds

 

Deuren openen naar geluk

Op het moment dat je je bewuster wordt van je negatieve gedachten en gevoelens, kun je betere keuzes maken. Je kunt er voor kiezen:

 

  1. Om jezelf af te leiden, door je aandacht vriendelijk op een focus te richten, bijvoorbeeld je adem. De geest kan maar aan 1 ding tegelijk denken!
  2. Om erbij te blijven, bij de moeilijke gedachten of gevoelens of het ongemak of de pijn in je lichaam, door bewust te voelen.
  3. Om een vaardige actie te ondernemen – je kiest er bewust voor om datgene te doen dat je nodig hebt, dat je verder helpt.
  4. Om je negatieve gedachten te vervangen door alternatieve gedachten.
  

Contact 

Langedijk Consult begeleidt managers en professionals bij het voorkomen van (werk)stress en burn-out. Wij verzorgen ook de reïntegratie en begeleiding bij verzuim en na uitval.  Tevens begeleiden we organisaties en leidinggevenden die (werk)stress in de organisatie willen reduceren en burn-out willen voorkomen.

In de Week van de  Werkstress (#weekvandewerkstress) besteden wij altijd extra aandacht aan dit thema. 

 

Ben je geïnteresseerd in een individueel (mindful) coachtraject gericht op het anders omgaan met spanning en stress en weer met plezier werken en leven?

Neem contact op met Miranda Langedijk (06-13.54.10.47) of Nannette de Boer (075-614.54.27) om de mogelijkheden te bespreken.

Welkom bij Langedijk Consult

Miranda Langedijk

Langedijk Consult is gespecialiseerd in professionele (team) coaching & training. Effectief communiceren en (samen)werken en burn-out preventie & -begeleiding.